Kjøkkenhage: I år skal Lille Persille bli stor

persillePersille er noe av det beste jeg vet til alt fra svinekjøtt til grønnsaksuppe og potetretter. Og ei helt vanlig brødskive kan heves noen hakk med noen grønne kvaster. Persillen er også tøff og hardfør, derfor har jeg hatt for vane å strø en pakke med frø i kjøkkenhagen når det er varmt nok i jorda, og la det stå til.

Trøbbelet er at den grønne krølltoppen er så utrolig treig, så når du nærmer deg midtsommer er det bare kommet noen små tuster under ugresset. Og i boka “Kjøkkenhage” står det at gammel overtro sier at persillen skulle sju ganger til helvete før den spiret. Jeg har rett nok hatt lyst til å be den dra dit, men i år skal det bli sving på sakene.

Jeg har kjøpt ei frøpakke med kruspersille, ei med bladpersille og i tillegg fant jeg igjen en pose med “svenskefrø” fra i fjor, som også er kruset i luggen. Nå ligger frøene i bløt et døgn, som anbefalt på pakken. Så skal jeg tørke dem lett på et tørkepapir før såing i potter inne.persillefrø

Får jeg full klaff med spiringen, kommer jeg til å ha persille nok til å fylle opp kjøkkenhagen. Kanskje jeg kan bruke noe som bunndekke rundt tomatene. Vi får se. Det skulle i alle fall bli nok som tilskudd  til vitamin- og jernlagrene. Bildet øverst er fra i fjor da jeg ga opp og kjøpte ei potte persille i gartneriet, som jeg gravde ned.

Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Kjøkkenhage: I år skal Lille Persille bli stor

  1. Elisabeth says:

    Du blogger kanskje om fortsettelsen, Kari? kruspersille får man virkelig ikke nok av.

  2. Anne says:

    Persille prosjektet følges gjerne videre – oppdatering ønskes🙂 En av de mer anvendelige urtene å ha eget forråd av. Jeg har også prøvd å så selv og det er ikke akkurat 100% klaff. Faktisk så dårlig at jeg sådde valmuer i samme potte og nå ser jeg noen ynkelige spirer med persille og valmuer🙂

Leave a Reply

