Usambarafiol skapte ekte vinnerlykke

Jeg har liten tro på milliongevinstene og spiller sjelden. På den annen side er jeg veldig glad i de små, nære lotteriene. Disse som gir kjærkomne kroner til lokale lag og foreninger og litt spenning i hverdagen for oss som deltar.

vinnerlykke1I forrige uke var jeg på vårmøtet for hagelagene i Follo, og der ble det solgt årer, som det heter på fagspråket. Gevinstene var planter og andre hagerelaterte saker, og vi var mange som fulgte spent med da vinnernumrene ble lest opp. Så var det meg. Jeg fikk en liten plastpose og kikket snysgjerrig på innholdet. Det første jeg så var dypgrønne glader og små, blå blomster, som var i ferd med å springe ut.

En dame kom bort og forklarte. – Det er en usambarafiol, men ingen vanlig St. Paulia, slik det kan se ut. Jeg har fått den etter mor og tatt stiklinger i mange år.

Jeg sto med andre ord med delen av et kjært arvegods i hendene, og fikk beskjed om at den ville ha godt lys, men ikke direkte sol. Det må være dette som kalles vinnerlykke. Jeg vant også et par knall rosa hagehansker. Ikke akkurat min yndlingsfarge, men da jeg kom hjem lød kommentaren. – Disse er i alle fall lette å finne igjen, når du har rotet dem bort i hagen.vinnerlykke

For et par år siden vant jeg en liten hoyastikling. Den har vokst seg stor og staut og bretter ut sine porselensblomster nå i april.

Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Usambarafiol skapte ekte vinnerlykke

  1. Så heldig du er da! Det var en flott gevinst, lykke til med den!

  2. Anne says:

    Gratulerer! Nydelig . Den hadde jeg også vært veldig glad for å vinne.

Leave a Reply

