Hageskulpturer: Fra gnom til munk og hest i hissige farger

hagefigurer1hagefigurer2I første rekke sitter en rad med små, nakne menn med pussige ører og ring i nesen. Rundt dem er det andre underlige skapninger i miniutgave. Skulpturer i ulike fasonger inntar nå hagesentrene, og vårt knippe er hentet fra Krukkegården der de har tøyd begrepet i flere retninger.

Den nisselignende hagegnomen er et populært innslag i mange europeiske hager. Historien bak er så gammel som fra middelanleren, for i de folkelige trosforestillingene var dette en av de fire elementåndene. Gnomen var jordånden som personifiserte seg som dverg i jordens indre, står det på Wikipedia. Men selv om vi i Norge er glade i nissen, har hagegnomen aldri klart å feste røtter.

hagefigur5hagefigurer3Hvor mye vi vil pynte i hagen eller på terrassen er smak og behag. Men i de senere årene er det strømmet på med lykter, griller, rosebuer, bålpanner, hengestoler, metallkroner, fuglebasseng og ikke minst krukker og møbler. Da er vi kanskje også klare for en skulptur eller to.

hagefigur6De støpte gnomene har selskap av andre underlige skapninger som klippet ut av Harry Potter-universet. Synes du det blir for drastisk, kan du velge deg ut en katt eller en munk til å vokte over busker og blomster. Sverger du til cottagestilen, er det mulig at den værbitte engelen med fuglen vil gli inn.

hagefigur1Personlig ble jeg aller mest sjarmert av tønnehesten på låvebroa dekorert i alle regnbuens farger. Den signaliserer ikke akkurat stillhet og harmoni, men det må da være lov å ha det litt moro for oss som synes rock´n roll-hage er en hedersbetegnelse. Noe kjøp ble det ikke.

Det hadde vært moro å høre hva du synes om hageskulpturer og anne pynt i det ggrønne.

Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Hageskulpturer: Fra gnom til munk og hest i hissige farger

  1. Morsomt å lese ditt innlegg fra Krukkegården i Drøbak!🙂 Jeg tror jeg må ta meg en tur ut dit, for de har veldig mye fint jeg gjerne skulle hatt i min hage😉 Det hadde nok ikke blitt en hagegnom denne gangen, men en eller flere krukker og gjerne en rusten rosebue.

    Når det gjelder figurer i hagen så kan de understreke en stemning, eller virke helt malplasserte. De norske hagene har jo aldri hatt tradisjon for slike figurer, men om en etterstreber en stemning og stil hvor figurer passer inn, så er de et velkomment innslag😉 I min spanske hage har jeg ikke vært så begeistret for dem, men i Sverige ville hagen føles tom uten mine hagefigurer😉
    Uansett synes jeg det meste kan være fint om det passer inn i en helhet😉
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

  2. så kjekt med rapport fra Krukkegården, stedet jeg aldri ser ut til å komme meg til. Jada, prøver igjen i år🙂

    Jeg synes at en hage bør ha noen elementer som ikke nødvendigvis er planter, da helst noe som ikke også naboene har. En figur eller ti – alt etter hvor stor hagen er, passer til det formålet synes jeg. Men det blir så klart smak og behag, litt som pyntegjenstander i stua, noen elsker nips, mens andre ikke. Noen vil ha det søtt, mens andre foretrekker røft. Selv ønsker jeg meg en hagegnom som ser litt småskummel ut, og som kan være delvis skjult der den lurer på forbipasserende. En overraskelse for den som føler seg iakttatt. Mange figurer i hagesentrene er for snille, derfor bra med bl.a. Krukkegården🙂

    • perogkari says:

      Blir moro å følge med på hva som dukker opp, for jeg tror dette er starten på en trend. Jeg har sansen for tankegangen om å ha en liten figur som står litt bortgjemt. Ikke et støpt rådyr midt på plenen.

  3. Pingback: Hageskulpturer i Kew: Geometri eller naken mann med hatt | perogkari

  4. ann helen says:

    Skulle gjerne hatt dissa små dragelignande skulpturane bak gnomane:) he lett etter sånne i noen år nå:) kjempe søte!

Leave a Reply

