Slik lager du IKKE et staudebed

staudebed1Når du lurer på om du skal bruke spett eller dynamitt for å få orden på staudebedet, er det noe galt i utgangspunktet. De fleste av oss vil gjerne vise fram vellykkede hageprosjekt til andre, og jeg kjenner at jeg blir skamfull av motivet over, der ugresset fra i fjor henger som et lurvete, brunt teppe. I tillegg er det sikkert pedagogisk galt å fortelle om det som har mislykkes i hagen, så du kan godt taste deg til en annen side så fort som mulig. Men jeg må få det ut.

For å ta det hele fra begynnelsen. Vi tok over en eiendom med en skråning full av dvergfuru. Den var sju meter høy og veltet utover i alle retninger, så etter noen år gjorde vi kort prosess. Per fjernet trær og røtter, og jeg ville gjerne ha staudebed og noen busker som avgrenset kanten inn mot sitteplassen. Så langt alt greit. Pukk ble fylt på som drenering i bunnen og så la vi et lag med jord på toppen. I ettertid har vi lært at dette burde vært opp mot en halvmeter dypt.

staudebed2En rad søyleener ble plantet langs den øverste kanten av bedet. Den har vært stusset i mange år og fungerer fint som avskjerming, men problemet er at nå har den begynt å gulne og spørsmålet er om den må skiftes ut.

Resten av bedet er det verre med. Hadde jeg bare hatt vett på å plante litt tålmodighet mellom ørene med en gang, kunne jeg ha unngått de verste tabbene. Men jeg hadde skrekk for svarte felt og ingen formue å handle for. Resultatet ble at jeg tok i mot stauder fra venner og kjente, tømte hagelagets planteloppemarked og sopte med meg restene fra billighyllen i hagesenteret. Alt ble dyttet ned for å få litt fart på sakene. Slik fortsatte det et par år.

Som et fornuftig alibi ble det plantet to enertyper til, slik at grønnfargene kunne dempe fargevirvaret. På et felt i midten laget vi et  steinbed  med takløk og andre lave planter. Og i begynnelsen var jeg litt forsiktig med å luke for ikke å forstyrre de små stakkarene.

staudebed3Snart var det den sterkestes rett. Kvekerøttene snirklet seg inn i steinbedet den ene veien, mens den rosa akeleien drysset frøene sine utover. Stjerneskjerm og geranium kastet seg over astilbene og jeg fikk aldri fart på noe bunndekke før ugresset hadde tatt den jobben. Et av problemene med et skråbed er at det er så vanskelig å spa der. Hos oss er det enda verre fordi jorda vi kjørte på har rent nedover og den harde pukken er snart oppe i dagen. Samme hvor mye jeg hakker, røsker og napper ser aurikler og primula ut som en torvtue. Nå må jeg gjøre et valg. Hvilken av plantene skal få være igjen og hva skal jeg dra opp sammen med ugresset?

staudebed4Hva ville jeg ha gjort hvis jeg hadde startet i dag? Tatt meg tid, kjøpt en staudebok, kikket på nettet og blitt kjent med plantene. Så hadde jeg laget en liten plan og plantet litt etter litt. En billig mulighet hadde vært å så noen favorittstauder selv og fordele disse. Selvsådde eller kjøpte sommerblomstene kan også fylle ut tomrommene. Det er heller ikke feil å bytte til seg planter eller kjøpe på loppemarked. Men da kan det være greit å vite hva du er ute etter. Og leser du om en plante at den er villig, kan det bety at den sprer seg uhemmet. Jeg kommer aldri til å kjempe for å ha full kontroll over bedet, og det gjør ingen ting om det popper opp et kongslys eller akeleier her og der. Men så var det dette forbaskede ugresset, som jeg enten må skyte eller kvele med en avis. Det skulle ha vært tuktet tøffere i utgangspunktet.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

3 Responses to Slik lager du IKKE et staudebed

  1. Hei! Nyttig lesing for meg som heller ikke er veldig flink med planer.

    Den skråningen trenger vel planter som ikke er så nøye på jorddybden. Har du vurdert Rosestorkenebb og Timian?

  2. gyldenlakk says:

    Litt morsomt i all ‘elendigheten’, for jeg har akkurat samme lille skråning ned til neste hageflekk. Og den skråningen har vært klattet på i noen år uten å ha blitt særlig bra. I år SKAL den bli et mer vellykket prosjekt, skvalderkålen skal til livs (startet i høst, så nå ligger svart jord der og hungrer etter ugressfrø…), og jeg har lyst å bli bittelitt stolt av å ha fått til et vanskelig bed midt i sol og vind. Så får tiden vise om jeg får tid og overskudd🙂 Følger gjerne ditt skråbed videre!
    http://gyldenlakk.blogspot.no/2013/03/nye-planer-for-hagefronten.html

Leave a Reply

