Anemonene tåler den kalde våren

anomoner1Når snøen går, er det fristende å sette ut noen blomster for å få vårfølelsen. Men det er bortkastede penger hvis de fryser etter en natt eller tre. Stemor er kjent som den tøffeste i klassen, og er de først herdet tåler de mye.

Kronanemonene (anemone coronaria) i potter var et nytt bekjentskap for meg. De kneiset med store hoder på lange stilker, og i hageutsalget ble jeg forsikret om at de hadde testet vårværet. De ble plantet i ei vid krukke sammen med stemor, og nå har de stått ute i både kuldegrader og haglbyger. Fortsatt er de like fine og det kommer nye knopper. Nå lurer jeg litt på om de kan flytte ut i et bed senere på sommeren og kanskje overvintre der. Eller jeg kan dele dem og overvintre noen av knollene inne til høsten.

anomone2Det er også fint å se noen av blomstene bakfra når jeg kommer ut om morgenen. Der står de staute og kikker ut over plenen. På bildet ser det ut til at de kommenterer løvhaugene, som nå er trillet til komposten.

Foto: Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Anemonene tåler den kalde våren

  1. De er så flotte! Jeg hadde både den blå ‘Mr Fokker’ og en hvit sort i feriehagen i fjor, men har ikke prøvd den i krukke. De blomstret hele sommeren, og jeg tok inn halvparten for overvintring i råkjeller. Aner ikke om det har gått greit, men hvis ikke skal jeg ihvertfall handle mange nye blå🙂

  2. Inger Marie says:

    Annemoner…bare ordet får meg til å drømme:) Kjempeflotte er de…både i bedet og i vasen:)
    Ønsker deg en fin 1. Mai:)

Leave a Reply

