I all verden, jeg har sådd bulmeurt og kronartisjokk

bulmeurt

kronartisjokkAkkurat nå har jeg begynt å lure på om det finnes grenser for å være våryr og ivrig. Bulmeurten (over) trodde jeg bare var kjent for sine særegne blomster, ikke svart magi. Og da jeg kikket opp i dorullkjernene for å sjekke at alle erteblomstene spiret, var det noe som ikke stemte. Bak radene av tynne spirer presset det seg opp noen tykke frøblad, som minnet litt om det første synet av solsikker. Kronert sto det med tusj på pappen, og jeg vet at jeg kjøpte frøpakken sammen med blomstererter fra Sverige.

Kronert, kronert. Jeg begynte å søke. Kronärt. Der skjedde det noe. Kronärtsskocka (Cynara scolymus). Det hjalp på hukommelsen. Sorten jeg har kjøpt fra Rara Vexter heter “Violet de Provence” og skal få lysende, purpurfiolette kronartisjokker. Det var nok derfor jeg falt for disse frøene slik rundt juletider. Nå får jeg tro at frøplantene som har det alt for trengt i dorullkjerner tåler å bli delt og plantet om.

“Giftig” sto det skrevet med svarte tusjbokstaver på den brune frøposen med bulmeurt (Hyoscyamus niger ). Jeg husker at jeg ga den et raskt bestillingsklikk fordi blomsten var så spesiell. Men jeg ante ikke hva slags historier en bulmeurt fører med seg og lover at jeg verken bruke den til svart magi eller hønsetyveri, ved å bedøve hønene med giften.

I en artikkel fra  Naturhistorisk museum sies det at det nesten oser middelaldersk mørkemakt ut den, og Wergeland skrev: ”… dens hæslige Lugt og Udseende synes noksom advarende til at gjøre den kjendelig som farlig Giftplante, da ingen indenlandsk Urt i den Grad har noget Modbydeligt ved sig…”

Jeg tror jeg må komme tilbake med flere skrekkhistorier, når dette monsteret vokser seg til. Den skal få stå i skjermet potte, så den ikke gjør skade.

Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to I all verden, jeg har sådd bulmeurt og kronartisjokk

  1. Haha, herlig med litt skumle planter i samlingen😀 Gleder meg til å se deg i blomst, men pass deg så de ikke får tak i deg😀

Leave a Reply

