Kortgått mat: Brenneslestuing i reder av butterdeig

brenneslestuingI dag var det på med plukkehanskene. Her er brennesla på sitt aller saftigste nå, og jeg fikk lyst til å teste ut en nykomponert oppskrift som hørtes lovende ut i hodet mitt.

BrennesleJeg har noen faste brenneslestadet i utkanten av eiendommen. Den vil gjerne krype opp i komposthaugen, så jeg tar de små, kraftige skuddene før de kommer så langt. Her røsker jeg også opp røttene for at nesla ikke skal spre seg feil vei. Men jeg sørger alltid for å ha igjen en del til neslevann. Løpstikke og luftløk er også på sitt aller fineste, så de fikk være med som smakstilsetning. Og da var det bare å begynne.

Du trenger: Ca. 2 liter av den fineste brennesla. Kutt bort harde stilker, men de myke, grønne kan være med. 1/2 løk, to små kvaster løpstikke og litt luftløk/gressløk setter smak. Du kan også bruke litt karvekål, persille eller annet grønt du liker. 1 ss creme fraiche og 1/2 dl fløte. Salt, pepper, eventuelt litt muskatt. Litt smør/olivenolje til surring. 2 plater butterdeig.

brenneslestuing2Slik lager du stuingen: Kok brennesla i 3-4 minutter, da blir den snill og medgjørlig. La vannet renne godt av og finhakk den med kniv. Kutt løken i små biter og surr den blanke. Jeg pleier å bruke en blanding av smør og olivenolje. Kutt opp løpstikkekvastene og ha dem i sammen med brennesla. Tilsett fløte, creme fraiche og krydder og kok på svak varme til fin stuing.

brenneslestuing3Tin butterdeigen en stund og kjevle platene så de blir minst dobbelt så store. Del dem i fire, rull inn alle kantene og fyll brenneslestuingen i “redene”, som på bildet. Jeg klippet over luftløk før stekning, men den ble tørr, så jeg burde ha ventet til etterpå.

Stek midt i ovnen ved 200 grader i ca 15 minutter. Butterdeigen skal ha en gylden farge.

Vi spiste nesleredene med kokte egg, tomater og noen reker som tilbehør, ute på et pledd i hagen. Testpaneler, som er vant til å måtte drøvtygge ugress, strålte om kapp med sola. Det tok jeg som et godt tegn.

Tekst og foto: Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Kortgått mat: Brenneslestuing i reder av butterdeig

  1. Anne Kari says:

    Å det ser godt ut. Har ikke sett brennesle enda, men den dukker nok opp.

  2. Pingback: Kortgått mat: Grønn pai med brennesle, ramsløk og eggedryss | perogkari

Leave a Reply

