Fargene på tulipanene setter stilen og stemningen

tulipanfager1

tulipanfarger3Sarte rosa eller dramatisk brannrøde. Jeg vet ingen blomsterplanter som kan ha så mange forskjellige uttrykk som tulipanene, og det er like spennende å følge med på dem hver vår.

Det er ikke alltid jeg har full oversikt over blomsterløkene. Noen er blitt igjen i jorda, og andre har jeg fått i gave i løs vekt fra venner. Med fjorårets gråpapirpose fulgte en beskjed om at de var små og antagelig i en rosa nyanse. Selv hadde jeg noen flammende oransje og dyp lilla, så jeg lot det stå til i bedet langs veien. Noen ganger er lykken bedre enn forstanden, for jeg synes ikke resultatet ble så aller verst. De rosa småtassene demper de fargesterke råtassene, men samtidig ble det litt smell i resultatet.

tulipanfarger4Tulipanene er fine snittblomster, men det er ikke alltid så enkelt å huske det når de står der ute i hagen. Da jeg var bedt bort på middag en dag, sto en rad med tulipaner i hver sin flaske mot en blyglassrute. På bildet ser du en av dem. Enkelt, og meget smakfullt.

I et hjørne av hagen, under noen syringer, har jeg latt vårromantikken blomstre (bildet under). Her er ha små, rosa fått selskap av forgremmegei, som er dukket opp helt av deg selv.

Rundt 17. mai sto de gamle, flaggrøde tulipanen i blomst mot den hvite husveggen, og nå venter jeg på noen jeg plukket med meg i farten på en flyplass. Ny spenning i hverdagen.tulipanfarger2

Foto: Kari K.

This entry was posted in Foto, Hage and tagged . Bookmark the permalink.

5 Responses to Fargene på tulipanene setter stilen og stemningen

  1. Anne Kari says:

    Lekkert – den fylte i flasken er vel en fransk tulipan. Hadde det ikke vært for rådyre…

  2. Sukk😉

    (Hm, hørte jeg blodmel?)

  3. Pingback: Blomster for deg som elsker rosa | perogkari

Leave a Reply

