Forsøker å formere den fineste klematisen

Klematis1For to år siden kjøpte jeg en livskraftig, liten klematis under hagedagene på Ramme gård.

Klematis2Den ble plantet tett inntil kirsebærtreet for å bruke det som klatrestativ. I fjor skjøt den fart og viste hvor vakker den var med sine dust blå blomster (bildet). Nå slynger den seg, full av knopper.

Klematisen heter “Lagoon” og er blitt en av favorittene i hagen. Derfor forsøker jeg nå å formere den.

Klematis1 Dette er et fag jeg ikke har så god greie på. Pelargonia og andre potteplanter går greit, så jeg tester den enkle veien. Jeg knep av et kraftig skudd, plantet det i en potte med god hagejord og tenkte det ville være lurt å ha noe over for å holde på fuktigheten. Jeg vet at store brusflasker uten bunn blir brukt, men jeg hadde ingen slik i huset. Løsningen ble en tom orkidepotte, der jeg klippet ut bunnen. Nå står klematisbabyen under plantelys i kjelleren, fordi jeg holdt på å steke den i vårsola ute. Stiklingen er fortsatt oppreist, men om den fester røtter vet jeg ikke ennå.

Slik så klematisen ut i slutten  av  mai i fjor.

Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Forsøker å formere den fineste klematisen

  1. Så spennende! Det er om å gjøre å være litt tålmodig, og sikkert lurt å unngå steikende vårsol, ja. Det går sikkert bra, gleder meg til oppfølging her😀

  2. Jeg har formert klematis på denne måten en gang og det gikk helt fint. Lykke til!

  3. Hanne D. says:

    Hei – og takk for sist! Gøy med klematisen🙂 – Rød buskrose: http://www.helpmefind.com/rose/l.php?l=2.4.1
    Det er mulig den er for høy – men jeg anbefaler da en tur til Roseexperten i Råde – eller til Hesleberg gartneri Vollen i Asker. Det er jo “en million” forskjellige røde – og spørsmålet er klar rød, burgunder, karmin osv. Mange flotte alternativer. Alexander McKenzie er en kanadisk rose – tøff og hardfør. Har ikke forsøkt den selv, fordi jeg ikke har så mange røde – men jeg vet andre som har gode erfaringer. Du kan jo også spørre på Kråkstad hagesenter eller omegn om de har noen kanadiske. De er noen tøffinger🙂 Lykke til – det er forresten ennå tristere at alle andre opplever akkurat det som jeg gjør, rosedød…
    Sjekk ut noen av de gammeldagse/historiske rosene også. Flere går i burgunder/karminrød – og de er flotte med en klematis til f.eks. Hanne

  4. Anne says:

    Spennende å følge klematis prosjektet deres. Vi gjør stadige forsøk med å legge en grein i jord med stein over for å få nytt avkom av vår trofaste klematis på hytta, men det har vi ikke lykkes med ennå. Krysser fingrene for at dere får bedre lykke med stiklingsvarianten.

Leave a Reply

