Epletrær til pryd og nytte

Epleblomst_humle1

Epleblomst1Ofte blir det snakket om prydhagen i motsetning til den nyttige. Men jeg har vanskelig for å forstå motsetningen. Epletrærne våre ser ut som store skyer av hvite blomster nå om dagen, med en antydning av rosa i kantene.  Jeg kan nesten ikke tenke meg et prydtre  som er vakrere enn disse.

epletre2Den summende lyden en varm vårkveld er også som musikk i ørene. Da vi var ute med kameraene kunne jeg telle godt over 20 humler som danset fra blomst til blomst i det lille treet på bildet. De var også innom både rips og solbær, så det lover godt for avlingen til høsten. Dette treet har saftige, røde epler. Det er Per som er mannen bak bildet av humlens flukt, mens jeg også lot meg sjarmere av kveldshimmelen bak fruktblomstene.

Nå vil nok enkelte si at dette treet hadde hatt godt av beskjæring. Ja, ja. Men da hadde det ikke blitt så tett mellom blomstene.

Kari K.

epletre1

This entry was posted in Foto, Hage and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment