Blomster for deg som elsker rosa

Piondronning

rosablogg6I dag er jeg en ekte rosablogger. Det kjennes nesten naturstidig ut å skrive dette, for jeg har ikke hatt et eneste rosa plagg i hele mitt liv. Selv ikke som baby, for jeg har bare sett svart-hvitt bilder. Søte, små cupcakes er heller ikke min stil, men dette avspeiler seg ikke helt i hagen.

Nå er vi definitivt inne i den rosa uka. Denne fargen er aldri valgt bevisst, men noe er arvet og flere andre har sjarmert seg med på lasset. Blant de sistnevnte hører den åpne pionen med sine enkle blomster. Den er tidligst ute på pionraden og kommer samtidig som løkblomstene avtar. Alle de rosa tulipanene har jeg fått i gave, og som jeg har vist tidligere rocket jeg dem opp litt med lilla og oransje.

rosablogg2Løytnantshjertet vårt har sin egen historie. Nå står en del hos oss og en del på graven til mor og far. Da jeg tok turen for å plante på kirkegården forrige lørdag, dinglet de rosa hjertene i full blomst. Selv om det ser spinkelt og sart ut, tåler det både barfrost og kulde. Dette er vårt.

rosabloggRosa prydjordbær var ikke helt planlagt. Jeg traff en ivrig dame under et hageloppemarked for noe år siden. Dette var hennes favoritt og jeg trengte bunndekke til et nesten tomt bed. En mulighet liker du klart rosa.

rosablogg3rosablogg1Å dele egensådde planter med andre er en fin sport. For en tid siden fikk jeg en lykkekløver som raskt slo til med knall rosa blomster. Den lever livet i en potte på terrassen sammen med pelargoniene og blir større for hver dag.

rosablogg7 Pelargoniene har få restriksjoner. Jeg er ikke av dem som leter etter de mest sukkersøte fra Mårbacka, men når min gamle svenske (til venstre)  nå er kommet med årets første blomst, er det jo trivelig. En pelargonia med tulipanformede blomster er også av det ivrige slaget. Og til og med jeg ser at den er søt og fotogen.

Nå skal jeg ta på meg hagebukser og male benker. De blir ikke rosa, men blågrå. Og så blir det vel noen turer med trillebår og spade.

rosablogg5Hilsen Rosa på hageball

Foto: Kari K.

This entry was posted in Foto, Hage. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

