Den lyseblå irisen svever over bedene

irislyseblå1

irislyseblåDet finnes iris i nesten alle høyder, bredder og farger. Noen strekker sin tynne hals. Andre kryper langs bakken. Det er sikkert ikke pent å gjøre forskjell på dem, men favoritten min er de høye, smekre lyseblå, som står i full blomst akkurat nå.

På det øverste bildet har irisen selskap av en vinranke og en ormedrueklase, hvis jeg har stokket bokstavene riktig. Lavere stauder står under.

På nært hold ser de ut som florlette festkjoler i fineste silke. Når vinden puster lett, svinger de på skjørtene og danser yndig.

irismørkeblåDet finnes sikkert riktige måter å stelle irisen på, men mine vokser og trives helt av seg selv. Det hender jeg deler en tue og får flere, og så dukker det opp en ny, sommerblå sky året etter.

Irisen på bildet over en mørkere nyanse og er av det litt kraftigere slaget.

Foto: Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Den lyseblå irisen svever over bedene

  1. Anne says:

    Himmelblå iris som svever over bedene, er en av mine favoritter også.

Leave a Reply

