Lupiner til glede og besvær

Lupiner3

Lupiner2Hadde ikke noen gått amok med lupinfrø og slengt dem hemningsløst i alle grøftekanter, er jeg sikker på at jeg hadde syntes at dette er en fin plante. De er høyreiste, stilrene og artige i fargene. Men takket være iveren etter å pynte opp langs norske veier, har lupinene fått et ufortjent dårlig rykte. Buketten på bildet har jeg plukket med meg hjem fra jobben en dag, og det var nok å ta av nær gangveien.

Lupiner1Jeg forstår argumentasjonen om at en så stor og kraftig plante er et fremmedelement som fortrenger kløver, engsoleier, blåklokker og andre sartere villblomster ute i naturen. Men jeg tror ikke det er noe stort problem å temme lupinene inne i en hage. For noen år siden plantet jeg et riktig fint eksemplar nede ved steigjerdet vårt, og var klar til å holde den i ørene. Men i et ubevoktet ferieøyeblikk hadde fredløsen kastet seg over den, og det var takk og farvel. Den gule slyngelen er mye mye verre å hanskes med.

I siste nummer av Gardens Illustrated er  det en større artikkel om lupuner. Engelskmennene har ikke det samme anstrengte forholdet, og nærmere 15 sorter er avbildet. Fargene varierer fra dyp lilla, via rosa og knall oransje til de sarte, hvite.

Lupimer3De enkle dyrkningsrådene for lupiner lyder: Lupiner trives best på en åpen plass i solen, og de vil ha veldrenert jord. Spar på gjødselen, Eller får du mer blad enn blomster. Plukk av frødstanden så fort lupinen har blomstret av. Den er både stygg og drar næring fra planten.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

