Kortgått mat: Rabarbrasyltetøy med kanel og vanilje

rabarbrasyltetøyVåren var så sen i år at rabarbraen står fortsatt sprø og fin med friske stilker. Da egner den seg også godt til å lage syltetøy. Dette er både raskt og enkelt, hvis du ikke skal ha store mengder. Jeg nøyde meg med tre mindre glass denne gangen, for jeg liker å ha  mange slag for å kunne variere med.

Rabarbrasyltetøy minner litt om tyttebær. Det er både søtt og syrlig på en gang, derfor tror jeg at det også egner seg til kjøttretter. Men dette må jeg teste ut. Til nå har vi spist det på godt brød eller som en oppkvikker i frokostblandingen.

Grunnoppskriften fant jeg en gang i boken “Hjemmelaget av markens grøde”, som kom ut på norsk i 1988. Men jeg kan nok ha gått den til litt.

Du trenger:  800 g. rabarbra, 1 dl vann, 4 dl sukker, 1/2 vaniljestang og en liten kanelstang. Krydderet lar du koke med og tar det ut når du øser opp. Skal syltetøyet brukes til kjøtt hadde jeg droppet vaniljen.

Slik gjør du: Skjær rabarbraen i tynne skiver. De røde gir finest farge. Ha bitene i en kjele, hell på vannet, ha i kanel- og vaniljestang og kok på ikke alt for sterk varme i 10 minutter. Tilsett sukker og rør det ut. Her kan du smake til, så du får syltetøyet så søtt som du liker det. La syltetøyet koke opp igjen og skum godt. Nå er det klart til å fylles på varme glass. På med lokket, og der har du bevart en smak av rabarbra til utover vinteren.

Rabarbraen er en evighetsplante, og jo mer du høster dess frodigere blir den.

Her er noen andre av mine hjemmesnekrede favorittoppskrifter, og søker du på rabarbra, finner du flere:

Rabarbrapai med marengs og vanilje

Rabarbrakake med mandler og kvann

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kjøkkenhage for nybegynnere, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

One Response to Kortgått mat: Rabarbrasyltetøy med kanel og vanilje

  1. Pingback: Kortgått mat: Oppskrifter på mye godt av rabarbra | perogkari

Leave a Reply

