Takløken har strålende blomster også

takløkblomst1takløkblomst4De tette tuene av takløk er dekorasjoner i seg selv. De kan plantes i steinbed eller mellom bergsprekker, dekorere kanten på et staudebed eller settes i krukker og potter. Nå om dagen har flere av mine bestemt seg for at det er tid for å blomstre.

Noen skyter lange stengler med blomster i toppen, andre folder ut en knallfarget stjerne.

Jeg er veldig glad i takløk for de endrer ofte karakter. Noen rosetter blir større, andre får utløpere, og du må gjerne glemme plantene ei uke eller to uten at de klager. Nedenfor til høyre er en bergknapp (sedum), som også står i potte. Den har mange av de samme egenskapene.

takløkiblomst2takløkiblomst3Når noen spør hvordan takløken skal stelles, vet jeg ikke helt hva jeg skal svare. Største faren er hvis det blir for rått i potta over lengre tid, for da råtner løken. Ellers klarer de seg selv. De som er plantet i bed står der over vinteren, men alle tåler ikke barfrost så godt. Takløken på terrassen blir flyttet inn i kjelleren, visner nesten ned, og livner til neste vår når den kommer ut i lyset.

Du kan også plante takløk vertikalt.

Foto: Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Takløken har strålende blomster også

  1. Ja de er flotte! Hadde noen som jeg trodde kunne dekke en skråning med grus, men rådyrene var nok ikke enige. Eller kanskje det bare ble for tøff vinter. Neste vår var de ihvertfall borte vekk. Men kanskje jeg prøver igjen i en krukke. Takk for fine bilder!

Leave a Reply

