Kortgått mat: Gleden ved en tur og en kjøkkenhage

selvplukk1Det er mange som ikke kan forstå at jeg synes det er helt greit å spa. Jeg røsker i ugras og    dunker i harde jordklumper tidlig på våren. En av grunnene er nok at jeg vet at belønningen vil komme en dag. Slik som i går.

soppfangstVi kom hjem fra en forfriskende sopptur i styrtregn, tok en liten rundt i kjøkkenhagen og vips så var alt tilbehøret til søndagens karbonader klart. Er du ikke så glad i kjøtt, går det like bra uten. På menyen sto en lubben, gul squash, et knippe sjarlottløk, dagens bønner i ulike farger, ferske poteter og litt sopp fra kurven. Desserten ble ganske enkelt nyplukket rips og bringebær.

selvplukk2Når noen spør hva vi har i kjøkkenhagen, sliter jeg med å svare. Nå har jeg bestemt meg for å gjøre en opptelling. Det meste gir grei avling, bortsett fra kålplanter. Alt dyrkes økologisk og kålen er det noen som spiser opp, før vi slipper til. Her har jeg nok noe å lære.

Kantarellene i kurven har vi nesten spist opp, og i morgen skal jeg lage suppe av de finfine kremlene. Så skulle du være i tvil, soppsesongen er igang, litt sent etter en tørr juli, men det tegner godt.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Kortgått mat: Gleden ved en tur og en kjøkkenhage

  1. Marco says:

    da må jeg vel se at jeg kommer meg i skogen … ,-)

    elsker sopp!

Leave a Reply

