Nå blomstrer de artige pelargoniene

pellisgibosum2

pellisgibosum1Det har tatt sin tid, men nå begynner blomstene å komme. Pelargonier i de underligste farger og fasonger står langs terrasseveggene. Sent i går kveld snek jeg meg ut med lommelykt for å finne igjen p. gibbosum. Den kunne jo late som den var helt vanlig, hvis den visste at jeg kom. Villarten har en delikat, gul blomst, og jeg måtte finne ut om den lukter sterkt banan om natten. Yes, det stemte på en prikk, men kanskje litt mer som banansjokolade. Den har tilnavnet giktisk pelargonium på grunn av de oppsvulmende leddene.

pellismørkGanske ofte møter jeg folk som forteller meg at de ikke liker pelargonier. Det er helt lov. Men da synes jeg det er greit om de har tatt en titt på utvalget, ikke bare viser med avsky til de tradisjonelle røde, med dusker større enn på gammeldagse luer. Nå skal det sies at vi også har årganger av disse, kjøpt inn til 17. mai, eller arvet etter mor. De står sammen med knallgul tagetes, og kan sikkert skremme svake blomsersjeler på flatmark.

Antoinette crozy (til venstre) må være en av de aller mørkeste pelargoniene som finnes. De fylte, burgunder blomstene er på grensen til svart flere steder. Bladene er helt lyse.

pellis-kirsebærKørsbær (over) heter antagelig noe mer enn kørsbær, men det er det eneste som står på plantepinnen. Den har nesten samme fasong og farge som en kirsebær, og gjør seg mot det grønne.

Pelargonia1Flere av pelargoniene har eksepsjonelt fint bladverk, som virkelig kommer til sin rett nå utover høsten. Per har latt seg sjarmere av Meadowside mahogny, som nå kommer med enkle, varmrøde blomster, som står til planten.

En av de mest elleville er Orange splash (under), en eggeskall-dverg, som det heter på fagspråket for å beskrive farge og størrelse. Den står sammen med noen helt lyse, engelske pelargonier, som blomstret i første runde på senvinteren og ble klippet ned.pellisoransje

Synes du fortsatt pelargonier er noen stusselige gammeltanteplanter, så greit for meg.

Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

