Kortgått mat: Squash er både enkelt og dekorativt

squash2squash1Den som venter på noe godt, venter på en squash. Den kommer sent i år, så det er bare å håpe at frosten holder seg unna til den rekker å vokse seg stor og fin.

Denne våren sådde jeg flere forskjellige sorter inne. Men det er ingen grunn til å starte for tidlig, for min erfaring er at små planter ofte klarer seg bedre enn de store, når de blir plantet ut. Noen frø dyttet jeg også rett i jorda.

Nå står det flere frodige planter i ene delen av kjøkkenhagen. De trenger plass, så jeg har røsket bort dill, agurkurt, valmuer og ringblomster som hadde tatt seg til rette. Noen nette blomkarseblomster har fått lov å være igjen. De gjør seg  godt til de gule til squashen.

squash4Squash kommer i mange ulike farger og fasonger. White Scallop (over) er et nytt bekjentskap som vi verken har dyrket eller spist før. Jeg venter også på at Papaya pear skal bli riktig rund rundt magen. Ellers er de små, gule veldig enkle og greie i matlagingen. Men det gjelder å høste dem før de kan brukes som solide balltrær.

Nå er det bare å heie på plantene, så de får opp farten, og kjenner jeg dem rett, kommer det mange på en gang. Da får vi se hva de duger til på eksperimentkjøkkenet.  Med regnet, dukker nok også soppen opp igjen, så da kan de bli kamerater.squash3

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat, Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

