Musikalsk adventskalender, dag 1: Do They Know it’s Christmas på ukulerer fra hele verden

I fjor fikk både Idun og jeg hver vår ukulele til jul. Jeg må innrømme at jeg ikke er blitt særlig god, men dette er et instrument jeg får mer og mer sansen for.

Etter min mening bør det finnes en ukulele i ethvert dannet hjem. Hvis jeg ikke husker feil, er dette noe salige George Harrison og jeg er helt enige om!

Så hvis du ikke har noen, så vet du hva du bør ønske deg til jul…

Denne videoen synes jeg det er veldig hyggelig å dele. Jeg la den ut også i fjor, og synes den absolutt fortjener en gjentakelse.

43 mennesker på helt forskjellige kanter av verden, med helt ulikt ferdighetsnivå, de fleste av dem virker å være amatører på ukulele, har delt sine bidrag til denne sangen som Bob Geldof og Midge Ure skrev i 1984, og som Band Aid, et fellesskap av britiske toppartister, ga ut.

Etter mange, mange timers arbeid, og forhåpentligvis mye glede, der alle har bidratt med sitt, enten det har vært sånn eller slik, har resultatet blitt denne videoen som de har sendt ut som dette musikalske fellesskapets julekort til verden.

Jeg blir både sjarmert og rørt av slike fellesskapsprosjekter.

Jeg har tidligere skrevet om originalinnspillingen av “Do They Know It’s Christmas, som var opptakten til det store fellesskapsprosjektet Live Aid og konsertene på Wembley i London og John F. Kennedy Stadium i Philadelphia sommeren 1985. Det kan du lese om her.

Og helt til slutt: Et lite ukuleleorkester som ønsker seg ukulele til jul.

Per

This entry was posted in Advent, Musikk and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

