Et godt greip i julegave

“Spa for helse og velvære” hadde jeg egentlig tenkt å kalle dette innlegget. Men tittelen kunne fort blitt litt misvisende.Kari-jul

Det var mange som fikk en spagave til jul. Jeg var en av de heldige. Gjemt innerst under juletreet lå det en engelsk praktutgave som dampet av luksus. “Burgon & Ball” sto det på den eksklusive merkelappen, og greipet var velsignet av Royal Horicultural Society, det engelske hageselskapet.

Jeg er ingen utstyrssnobb, men en digging fork fra stålbyen Sheffield gjør inntrykk. Siden jul har det utsøkte hageredskapet skint som et smykke i stua, og nåde den som bruker betegnelsen møkkagreip.

greip1Lykken av spa for meg er å gå ut en mild vårkveld etter jobben og bruke greipet i kjøkkenhagen. Da kan jeg holde det gående til armmusklene dirrer og svetten siler. Når ugraset er borte og jorda ligger der løs og fin, er det bare å re opp grønnsaksengene for sommeren. Forarbeidet har startet. Nå har jeg kikket gjennom de forste frøkatelogene og bestilt noen poser. Sjekk også frøkatalogene for 2013, der det ligger mange flere andresser.

Ser vi tilbake i historien betyr spa som behandlingsform, helse gjennom vann. Det tar jeg helt med ro, for vann pleier ikke være noen mangelvare en vanlig norsk sommer. Og det har jo grønnsakene også godt av i tilmålte doser.

Kari K.

Foto: Per og Kari

This entry was posted in Hage and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Et godt greip i julegave

  1. livihagen says:

    Dette var en form for Spa som også jeg kunne nyte🙂

  2. Inger Marie says:

    Herlig!…et flott redskap du fikk der:)
    Blir fint nå du får sette den i jorden til våren…mye glede i en spa:)
    Ønsker deg en fin ny uke:)

Leave a Reply

