Lykke når de første frøene kommer i posten

frøbestillingJeg husker tenårene, da jeg hadde brevvenner i utlandet, og det kom konvolutter med utenlandske frimerker i posten. Det var noe eksotisk over dem, og det kriblet litt ekstra når du åpnet. Litt slik har jeg det også når det kommer en fint dekorert konvolutt med frø, og Per pleier å kalle det godteposer.

Årets første kom fra Albinus Frø i Danmark. Den inneholder både dekorative og sterke saker, og alt kan spises. Her er den kulerunde, mørkegrønne squashen “8-Ball”. Artisjokken “Violet”, som jeg har sett i all sin prakt, men ikke fikk til sist sommer. Aubergine blir testet for første gang, nå som vi har fått oss drivhus, og sorten jeg har valgt heter “Black Beauty”.

I fjor fikk jeg litt tak på å dyrke pepper, så jeg forsøker igjen. Nå skal jeg så betydelig tidligere, og regner med å starte i februar, når det blir lyst nok i sørvinduet. Det måtte ikke bli for kruttsterkt, så sortene er en “Hungarian Black”, som blir mørk og middels sterk og en “Ancho”, som er av det milde, mexikanske slaget.

I tillegg til det rent matnyttige er det med frø til hornfiolene “Sorbet Black Delight” og “Velour Frosted Chocolate” . Disse vakre blomstene kan også havne som dekorasjon på kakene eller bli en del av salaten.

Her finner du adresser til en del frøfirma på nett.

Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Lykke når de første frøene kommer i posten

  1. Inger Marie says:

    Spennende!…og alltid gøy med frø i posten:)
    Flott frøfirma du nevner…nytt for meg,men de har mye spennende:))

Leave a Reply

