Vårløkene blomstrer på stuebordet til ære for OL

løkinne1

løkinne4 Regnet pipler ned, og sørpa ligger som en grøt i innkjørselen. Men på tv plukker vi inn olympiske medaljer, og tulipaner, perleblomster og ruteliljer har tatt våren på stuebordet.

Løkplantene kommer tidlig i blomsterbutikkene, og jeg er lett å lure på denne årstiden. Det er så moro å se blomsterknoppene som skyter opp og fargeprakten som utfolder seg, mens det ute er stusslig og grått. Jeg vet at skjønnhetene ikke står så lenge i stuevarmen, men det er moro så lenge det varer. Og løkene kan jeg jo ta vare på og plante igjen ved en senere anledning. Jeg har liten erfaring i om de vil trives ute, men det er forsøket verd.

løkinne3løkinne2Total harmoni i fargevalget er for sarte sjeler, så her kjører vi på med himmelblå perleblomster opp mot et flammehav av tulipaner.

Blant ruteliljene var det også noen helt hvite varianter. Deres smekre linjer klarer seg bra på egenhånd.

Ellers heier jeg på at chilien jeg sådde for ei uke siden skal vise seg i pottene, og så får jeg se om jeg sår litt smågrønt i pottene mellom OL-utfor og skiskyting i morgen.

Foto: Kari K.

This entry was posted in Hage, Rock'n roll-hagen, Stueplanter and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Vårløkene blomstrer på stuebordet til ære for OL

  1. Helt fornuftig å fylle stuebordet med løkplanter, synes jeg! Ikke er det snakk om tjuvstart heller, i disse konkurransetider. Flotte farger på de første bildene – og snart er den virkelige våren her!

  2. Enerhagen says:

    Det er på sin plass å la seg lure spør du meg:) Alt som kan bringe vårens skjønnheter nærmere gjør godt for sjelen og øyet. Nyyyydelige er det alle sammen, til ære for både OL og heimen.

Leave a Reply

