Så erklærer vi første drivhussesong for åpnet

drivhusstartPå denne tiden i fjor hadde jeg veldig lyst på drivhus, men hadde liten formening om hva jeg skulle kjøpe. Valget falt på modellen Portico fra Garbriel Ash, og huset sto klart på sensommeren. Pelargoniene fikk forlenget sesongen, men ellers var det å vente til våren. Den har jeg tatt en sjefsavgjørelse på at starter i dag. For det er ikke så nøye med snøslaps og gråvær, bare du er under tak.

For å holde kuldegradene på avstand, har vi kjøpt en robust varmeoven som tåler å stå i rå omgivelser. Den ble satt på over natta, så det skulle bli litt lunt for nykommerne, og det er tøffingene som utgjør testpanelet.  En av de snodigste plantene jeg har en en Echeveria jeg fikk av ei venninne høsten 2012. Da bredde den seg ut som en flat rosett, men i fjor begynte den å vokse i høyden. I vinter har den vært lempet inn i kjelleren, og ved juletider begynte det å vokse ut lange blomsterstengler. Nå har den ranker med blomster som lyser i gult og rosa.drivhusvår3

drivhusstart2Et par potter med alunrot var også i ferd med å våkne til liv der nede i tussmørket. Tynne, hvite stengler stakk opp fra det lilla understellet, og jeg tenkte at det var greit at de fikk lufte seg i lyset. Andre tøffinger er eføy og takløs. Nå får jeg se hvordan det går med disse, før jeg starter forflyttingen av pelargonier.

Grønnsakene skal kjenne seg helt trygge. De få som har spiret, lever et beskyttet liv på stua. Så dem skal du få hilse nærmere på en av de første dagene. Nå kommer også flere frø i jorda.

Kari K.

This entry was posted in Hage and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Så erklærer vi første drivhussesong for åpnet

  1. Pingback: Hjertelig hilsen Echeveria | perogkari

  2. Pingback: Drivhus-sesongen 2016 er i gang | perogkari

Leave a Reply

