Kjøkkenhage: Chili og persille spirer i vinduskarmen

persillespirerFørst opp av jorda i vår var en samling små, livskraftige chilispirer (under). Så fulgte en tett skog av kruspersille. De står nå i et vestvendt stuevindu, uten varme under. Og det hadde vært helt greit om sola snart hadde gitt dem et lite lyspuff på veien videre. Her finner du såprosessen.

chilispireNå er en ny runde med frø kommet i jorda. Jeg forsøker å holde igjen for ikke å ende med en jungen av forvokste planter på stua. Men holder mildværet seg, satser jeg på en tidlig vår i drivhuset. Denne gangen er det meste sådd i kvadratiske torvpotter, for jeg fant igjen et restlager i kjelleren. De er enkle å stue sammen. Ellers bruker jeg litt solide platpotter, som holder år etter år.

såpotterMatplantene jeg har sådd er: Tomat “Anna Russian”, aubergine “Red ruffled bitterballs”, aubergine “Black beauty”, epleagurk “Crystal Apple” og et par potter ruccola til bruk nå utover. I tillegg kommer hornfiolene “Velour frosted chocolate” og “Sorbet black delight”.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Kjøkkenhage: Chili og persille spirer i vinduskarmen

  1. Tua says:

    Nydelig🙂 Det er så deilig å være igang igjen. Jeg går rundt her i snøhagen (1,5 meter i hagen pr nå) å gliser bredt. Pytt, det er da vår inne.

Leave a Reply

