En grå meksikaner blant fargeklattene i vinduskarmen

pelargoniumeng kopisukkulentipotte kopiGrønnsakplantene erobrer mer og mer av vinduskarmene, men det må også være igjen plass til noen vårlige fargeklatter. De engelske pelargoniene kommer tidlig i handel, og denne er bare blitt finere og finere. Jeg pleier å klippe dem ned litt utpå våren, og i fjor kom de med nye blomster.

Selv om jeg er glad i litt friske farger trenger ikke alt være selvlysende. Her fant jeg først den blågrønne potteskjuleren på et bruktmarked for noen kroner, og så dukket det opp en grågrønn meksikansk sukkulent i hagesenteret da jeg skulle kjøpe plantejord. Den er navnet Pachyphytum, og når jeg søker litt så er dette en liten sukkulent i Crassulaceae-familien.perleblomstinne

Den lille potten med fiolettblå perleblomster har fått plass i vinduskarmen bak oppvaskbenken. Det er en gevinst jeg hadde med meg hjem fra siste møtet i hagelaget. Bare så synd blomstene vokser så fort i kjøkkenvarmen, og det blir for mye pes å bære dem inn og ut.

På et skap i stua lever en enslig kaktus et ørkenliv. Nå har den funnet ut at den skal blomstre, og jeg har en mistanke om at det er litt utenfor sesong. Men i vårlig glede har jeg gitt den både vann og gjødsel.

Kari K.Kaktusknopp

This entry was posted in Foto, Stueplanter and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

