Vi liker å la humla suse i hagen – boka Norges humler skal gi oss mer kunnskap

Med bærbusker og frukttrær som trenger pollinering, er vi bare glade for å la bier og humler suse i hagen. Nå skal vi også lære oss mer om humlene. På hagemessen sist helg, kjøpte vi boka «Norges humler – med humleskolen» fra foreningen «La humla suse».

Epleblomst_humle1Så nå har vi funnet ut at krabaten som her er i ferd med å bestøve blomstene på et av epletrære våre sannsynligvis er en markhumle. Det er i hvert fall den som likner mest så langt vi er i stand til å se. Markhumla er også blant våre mest vanlige. Bildet er tatt i slutten av mai i fjor.

HumlebokNorges humler er skrevet av Tor Bollingmo, tidligere forsker i evulosjonsbiologi, som nå driver sitt eget bedrift BRAINS innen teknologi og kunnskapsformidling. Han er også leder for Norsk Naturfilmforening, som er foreningen for landets profesjonelle naturfilmere.

Boka handler om de 33 humleartene som er funnet i Norge. De er beskrevet, stedfestet og ledsaget av flere bilder. I tilleg inneholder boka opplysninger om hvilke planter og blomstersom ulike humlearter liker og hva du kan gjøre for å ta vare på humlene.

Bakerst finner vi Humleskolen, som er laget spesielt for undervisningsbruk. Hele boka er på nesten 300 sider. Uten at jeg kan skryte av å la lest veldig mye i den ennå, tror jeg at jeg har mine ord i behold når jeg sier at det du måtte lure på om humler vil du finne i denne boka.

Per

 

This entry was posted in Hage, Uncategorized, Ut i naturen and tagged . Bookmark the permalink.

3 Responses to Vi liker å la humla suse i hagen – boka Norges humler skal gi oss mer kunnskap

  1. Åse says:

    Fullstendig blank må jeg innrømme, men da ungene er redde for alt med vinger så må jeg bare spørre…stikker både veps, bier og humler?

  2. Pingback: Vi kan hjelpe de nyttige humlene | perogkari

Leave a Reply

