Kortgått mat: Rabarbrais med en anelse appelsin

rabarbrais1rabarbra5Rabarbraen er rekordtidlig i år. Stilkene er snart fullt utvokst, og de er sprø og saftige. Som selvoppnevnt rabarbraambassadør var det bare å skride til verket. Det måtte bli noe godt til søndagsmiddagen, og jeg kikket litt rundt etter inspirasjon til nye oppskrifter.

rabarbra4Valget falt på rabarbradessert med appelsinskall og appelsinlikør, fritt etter en oppskrift i den danske boken “Få glæde af køkkenhaven”, utgitt i 1977, bygget på en engelsk utgave. Så det er utrolig hva jeg har stående i hyllene.

rabarbra6Til seks personer trenger du: 1/2 kg rabarbrastilker, 120 g perlesukker, 30 g smør, revet skall av 1/2 appelsin, 3 dl fløte, 2 ss appelsinlikør, 2 ss sukker og 1 ts vaniljesukker til kremen.  I boken står det at appelsinen kan byttes ut med 30 g hakket ingefær, men dette har jeg aldri testet.

rabarbra7Slik gjør du: Skjær rabarbraen i 2 cm lange biter, legg dem i en kjele med sukker, smør og appelsinskall og kok dem på svak, svak, varme til de er møre. Mos det hele med en sleiv til glatt masse. Avkjøl godt. Pisk krem av fløten og vend den inn i rabarbramosen sammen med appelsinlikør. Jeg brukte min egen oppskrift.

 

rabarbrais2Du kan fylle desserten i glass og servere den kald, eller fryse rabarbrakremen til is. Vi valgte det siste. Har du ikke ismaskin, må du huske og røre med jevne mellomrom til den har stivnet. Fargen blir lys gammelrosa, hvis du ikke skreller rabarbraen. Smaken er litt syrlig, og blir mildere jo mer krem du fyller på med. Egner seg utmerket på fine vårdager i mai.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Kortgått mat: Rabarbrais med en anelse appelsin

  1. Pingback: Kortgått mat: Oppskrifter på mye godt av rabarbra | perogkari

  2. Bianca says:

    Kari, du må prøve å lage saft av rabarbraen! Det er det beste jeg vet😀 Jeg liker å la oppkuttet rabarbra ligge i vann og sitronsyre til over natten. Så blander jeg ut med sukker. Fyller på flasker, og hiver i frysen! Sees i morgen!

Leave a Reply

