Kortgått mat: Oppskrifter på mye godt av rabarbra

rabarbraenruthDenne bloggen starter med et bilde av rabarbraen Ruth. Da hun ble født nå først i april var hun stutt og butt og lignet mest på en gutt. Senere er hun blitt slank og elegant, med stor grønn hatt.

Det er så mye godt du kan lage av rabarbra, at jeg skal ikke dra denne historien lengre, i fare for å bli tatt for kanibalisme.

De siste årene har jeg testet ut en del oppskrifter, og under har jeg samlet dem jeg liker best. Noen grunnoppskrifter har jeg lånt fra bøker, blader og nett og bygget videre på. Andre er mine egne. Det er med rabarbra som med mye annet. Her er det smak og behag enten du tilsetter vanilje, kvann, ingefær eller appelsin. Nå er rabarbraen på sitt fineste, og det er tid for å forsøke.

Rabarbrasyltetøy med kanel og vanilje

Rabarbrapai med jordbær og vanilje

Tynn rabarbrasuppe som juice

Rabarbrapudding

Rabarbrapai med marengslokk og vaniljebunn

Rabarbrais med appelsin

Rullekake med rabarbra og jordbær

Rabarbrasuppe

Rabarbrapai med kvann

Rabarbraen er best før St. Hans, og det heter seg at du skal stoppe når du har høstet en fjerdedel av planten. Personlig har jeg tenkt å teste ut flere måter å bruke rabarbraen på i ukene som kommer. Har du tips, så gi meg gjerne et pip.

Kari K.

 

 

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged . Bookmark the permalink.

7 Responses to Kortgått mat: Oppskrifter på mye godt av rabarbra

  1. Pingback: Rabarbra, persille og mynte er sikre vårtegn i kjøkkenhagen | perogkari

  2. Pingback: Juleroser og rabarbra er de største sjarmørene i hagen nå | perogkari

  3. Pingback: Kortgått mat: Saftig rabarbrakake i to varianter | perogkari

  4. Pingback: Plantene strutter og priser våren | perogkari

  5. Pingback: Rabarbrasyltetøy er godt til blåskimmerost og chevre | perogkari

  6. Pingback: Rabarbraknopper som maskulin pynt på bordet | perogkari

  7. Pingback: Rababrablomst som syrlig dryss i fiskesuppa | perogkari

Leave a Reply

