Rock´n roll-hagen: Fargefest med bispelue – og dagen derpå

bispelueFå planter er så frekke i fergene som bispelue. Jeg kjøpte denne på hagelagets loppemarked sist sommer, og har ikke helt bestemt meg for hvor jeg skal ha den, så nå blomstrer den i ei potte. Fargen på bladene varierer fra intenst vårgrønt til skinnende bronse og de glitrer i motlys. De små rosa og hvite blomstene ser ut som om de kommer fra en helt annen planet, så helheten blir ganske surrealistisk.

Bispelue er en staude som blir 20-30 centimeter høy. Den tåler å stå i lett skygge og mange bruker dem som bunndekke eller i en bepantning med hosta og annet grønt, der bladverket teller mest. Nå har jeg erfart at den også gjør seg i en krukke.

plommeblomstBispelua ble tatt bilde av da vi fortsatt hadde sol og vår. Nå sildrer regnet ned og plommeblomsten står i dusjen og ser ut som det er dagen derpå. Men nå skal det også sies at naturen trenger å få vasket seg, for det var mer enn tørt nok.

Foto: Kari K.

This entry was posted in Foto, Hage, Rock'n roll-hagen and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Rock´n roll-hagen: Fargefest med bispelue – og dagen derpå

  1. krepsemor says:

    Bispelue, ja! Den hadde jeg helt glemt at jeg ønsket meg :o) Jeg simpelthen elsker bladplanter! Regn er bra, for jammen har det vært ekstremt tørt både i vinter og delvis også i vår! Det eneste kjedelige er at plenen vokser altfor fort :o)
    God helg!

  2. This is really attention-grabbing, You’re an excessively professional blogger.
    I have joined your rss feed and look ahead to in search of
    moree of your magnificent post. Also, I’ve shared your website in my social networks

Leave a Reply

