Grønnsaker og blomster er ute for å herdes

vårplanterUte under epletreet har det stått kålplanter, artisjokk, bønner og andre grønnsaker i dag. Det var letteskyet og pent fra morgenen, og de har heller ikke vondt av ei lita regnskur. Vårvarmen i mars gjorde meg utålmodig, og nå er det på tide å sende plantene ut på prøve. De er blitt i største laget.  Men etter å ha levd et beskyttet liv under tak, tåler de verken direkte sol, vind eller kalde netter ennå.

vårplanter3Jeg er av dem som holder igjen utover i mai. Klok av erfaring. Det er fullmåne kommende onsdag, og blir det klarvær, betyr det ganske sikkert minusgrader om natta. Derfor venter jeg til neste helg med å starte utplantingen. Fredag kveld tar jeg også sjansen på å pynte til 17. mai.

Pelargoniene får også prøve seg. Denne trekker frisk luft i en kurvstol, men bladene blir misfarget ute hvis det er for kaldt. I dag har jeg også fått meg en fiberduk, for den kan komme godt med når jeg ikke lenger har lyst til å bære store og små planter ut og inn. Pelargonien på bildet er en rødtopp ved navn Frisesdorf.

Kari K.

This entry was posted in Hage. Bookmark the permalink.

One Response to Grønnsaker og blomster er ute for å herdes

  1. Ja det er nok tryggest å vente litt til med å la plantene få komme ut permanent. Jeg skal gå å sette inn mine etterpå🙂

Leave a Reply

