Småplanter og stiklinger er gaver som gleder

lykkekløverSe på underverket over. Denne lykkekløveren fikk jeg av Sunniva, lederen av hagelaget, for et år siden. Hun hadde sådd selv og ville gjerne dele. Da var oxalis articulate pink sorrel, som den heter på blomsterspråket, noen beskjedne, grønne blad i ei potte. Den vokste seg fin utover sommeren, og i vinter fikk den visne ned i krypkjelleren. Nå står lykkekløveren i drivhuset. Etter noen slumper vann, ble den ei grønn tue, og nå spretter de knall rosa blomstene opp på tynne stilker. Fortsetter denne utviklingen, kan den sikkert deles med flere.

pelargoniertoI løpet av et par uker har jeg også byttet til meg andre plantegaver jeg setter stor pris på, og det startet med den årlige potensregningen. Fem små potter med fem selvsådde tomater i hver,  gir etter prikling 25 potter med tomater. Seks potter med seks appelsintagetes i hver, gir 36 potter. Så var det chilli, artisjokk og en del annet. Når jeg i tillegg sår mine ti første pelargoniafrø og alle spirer, er det på tide å se seg om etter adoptivforeldre og gode hjem. Det er både nybegynnere og hagegale der ute. Gunn Anita er av de siste. Hun fikk tilbud om et par pelarginia og noen grønnsaker, hvis hun var interessert. Det nærmet seg grensen for flaut da hun troppet opp med fem pelargonier i stilige potter, som hun tilbød i bytte. Mine sto der i stusslig plast. Tre av nykommerne heter Black rose, Apache star og Pink meteor.

sukkulentanneDenne helga ble kål, tomater og chilli byttet mot en samling fine sukkulenter fra Anne. Jeg er veldig glad i de tykkbladede “ørkenplantene”, men det skorter litt på fagkunnskapet. Kan du hjelpe meg litt med navnet på denne, blir jeg glad. Noen av de andre overskuddsplantene er lovet bort til ungdom som vil forsøke å dyrke grønnsaker i små bed eller vinduskarmen.

Tekst og foto: Kari K.

 

 

This entry was posted in Hage and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

