Vårtreff med blåregn, gråregn og den siste physalis

vårtreff2Vårtreffet i Botanisk hage har fått for vane å være en fuktig affære. I fjor var det skybrudd. Nå nøyde det seg med å sildre pent ned mellom trærne. Dette la en liten demper på stemningen, men hagefolket er ikke så lette å stoppe.

physalisEtter å ha tett en titt i handleposene som vandret fordi, er jeg ganske sikker på at årets bestselgere var tobakkplanter i gammelrosa og limenyanser og den intenst lilla blomstersalvien.

Det var også trangt om plassen langs bordene med urter og matplanter, og takket være en våken venninne klarte jeg å sikre meg den siste physalisen. I trengselen fikk den seg noen dulter i toppen. Nå står den slank og kjekk i ny potte, mens de ødelagte skuddene skal få forsøke seg på egenhånd. Det var noen som fortalte at de hadde lett for å slå rot.

 

vårtreff4Færre spesialforeninger representert denne gangen, og vi savnet både kaktuser og fuksia. Men stemningen var utmerket hos pelagonienes venner.

blåregnGråværet gjorde at fargene på plantene ble desto sterkere. Den store blåregnen på en av hovedbygningene hadde virkelig skrudd på sjarmen til Vårtreffet, og den strålende pyramiden med stemorsblomster gjorde sitt beste for å være reserve for sola.

vårtreff3Jeg kom hjem med noen små godbiter. Muskattsalvien og stangsellerien er plantet i kjøkkenhagen. Resten nå jeg se litt nøyere på før jeg kan presentere det.

Kari K.

 

This entry was posted in Hage and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

