Rock´n roll-hagen: Moro å tulle med tulipaner og du kan ta vare på dem

hagen-mai-4Tulipan3Tulipanene er noen takknemlige planter. Du dytter ned så mange løk som du har plass og råd til om høsten, og så svarer de med et festfyrverkeri når våren kommer. Det er selvsagt mulig å begrense fargevalget litt mer enn det jeg har gjort.

tulipan1Her er det løk fra flere årganger, og det er ikke alltid jeg husker hva som ligger i hvilken oppbevaringspotte. Et stikkord kan derfor være å merke godt hvis du vil ha orden i systemet. Bildene viser hvordan det ser ut akkurat nå. Og de har også sin sjarm på nært hold, og endrer seg dag for dag.

tulipan5Løken til disse tulipanene har litt ulik opprinnelse. De små, rosa fikk jeg i gave av en venninne for to år siden. Noen av de høyeste har jeg plukket med meg fra en sjokkselger på flyplassen i Amsterdam, mens andre kommer fra enkel netthandel.

tulipan6Blomstringen startet for rundt en måned siden. De knallrøde arvetulipanene fra 70-tallet, som står langs husveggen, kommer først (bilde til venstre). De blir aldri tatt opp og fungrer som evighetsmaskiner. Og jeg tror de vet når det er 1. mai.

tulipan4Langs bøkehekken mot veien står den mest brokete blandingen. De går fra hvitt og sart gult, til lilla og oransje festbomber.

Denne våren har jeg også plukket inn noen tulipaner og brukt dem som snittblomster. Tar du deg ikke råd til å klippe ned en stor bukett, kan du sette en og en i en liten vase. Disse har fått selskap av vårgrønn vortemelk.

tulipan2tulipanEtter hvert som tulipanene blomstrer av, fjerner jeg frøstandene, men lar resten av planten stå og visne ned. Så graver jeg opp løken, legger den kjølig, mørkt og tørt, for så å de dem fram til høsten. Jeg husker neppe fargene denne gangen heller.

Siste tulipanen det er bilde av er fra den fantastiske hagen til Anne og Gro på Kråkstad. De har åpent for besøk i helgene, så kjører du langs E18, anbefaler jeg å stikke innom.

Foto: Per og Kari

 

This entry was posted in Foto, Hage and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

