Det er på tide å potte om tomatene

Tomatplantene strekker seg raskt opp av pottene. Så etter Pers morsomme rumpetroll, blir det et praktisk innlegg fra hobbysmåbrukeren. Målet er å få så mange modne tomater som mulig før frosten kommer, og da må de også ha gode vekstforhold.

tomterikarmenTomatene ble sådd inne og sto på stua. Bildet over er tatt fra den tiden. De ble priklet om, og de fleste har også fått ny potte en gang til. Siden slutten av mars har se stått i drivhuset.

TomatompottingNå var det tid for den endelige plasseringen. Dette er første sesongen med drivhus, og jeg har investert i noen undervanningspotter til tomater og agurker. Da blir det enklere å reise bort litt på ferie. Eller tja. Det står jo også hundre pelargonier og mye annet rundt husveggene, så her får jeg håpe at den norske sommeren bidrar med ei regnskur. I tillegg til undervanningspottene bruker jeg vanlige plastpotter på ti-tolv liter, og jeg har lært at de sluker jord.

tomatompotting1Komposten vår er brukt opp for denne gang, så tomatene er pottet om i økologisk kjøpejord blandet med litt kukompost. Så blir det litt styrkende neslevann etter hvert.

Litt mer info om å så egne tomater

Det er noen små grep jeg synes er nyttig når jeg potter om. Tomaten gjennomvannes i ei  bøtte før den flyttes over. For at planten ikke skal bli lang og strantete, blir den satt lengt ned i den nye potta, og det blir fylt på med ny jord opp langs stilken. De danner den nye røtter, som trekker til seg næring. Du kan også gi den en solid pinne å støtte seg til, først som sist. Vi har montert et espalier med ruter på ene veggen i drivhuset. Plantene vil bli festet til det etter hvert.tomatompotting2

tomatompotting3Når du sår igang noen tomatslag, og også lar deg friste til å kjøpe et par på hagemessen, blir det fort mange planter. Noen av dem får friste tilværelsen ute i sørveggen. En er også gravd ned i kjøkkenhagen for å holde bønnene med selskap. Så får jeg se hvordan det går.

Det er et stykke fram til matbordet, men jeg kjenner jeg gleder meg alt.

Tekst: Kari K. Foto: Per og Kari

 

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Det er på tide å potte om tomatene

  1. Pingback: Kjøkkenhage for nybegynnere (6): Det er enkelt å så tomater | perogkari

Leave a Reply

