Kjøkkenhage: Luksuslunsj med plukksalat og vaktelegg

plukksalatmegg1plukksalatHvis jeg fikk lov til å så bare en ting i kjøkkenhagen en vår, tror jeg at jeg ville velge plukksalat. Den spirer alltid tidlig, står der fristende og fin tidlig i juni, og kan høstes hele sesongen. For å være sikker på å ha nok, er det lurt å så i flere omganger. Det finnes flere fine sorter.

Som navnet sier, skal salaten høstes ved å plukke blad for blad fra utsiden av planten.  Nå går jeg litt hardere til verks, for jeg har sådd så tett at jeg tynner ut en del nå tidlig i sesongen.

vakteleggRett før helgen var jeg så heldig å få noen helt nylagte vaktelegg. De er en femtedel så store som et vanlig egg, kokes i tre minutter og er virkelig lekre til en lett salat.

Hovedingredienser i denne er plukksalat, ruccola og gressløk fra egen hage sammen med tomater, litt agurk. Et lett dryss salt og god olivenolje. Så er det bare å gumle.

Tekst og foto: Kari K.

This entry was posted in Hage, Kjøkkenhage for nybegynnere, Kortgått mat and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

