Summende humlehager

Jeg har tidligere lagt ut noen bilder av humler som summer rundt i hagen vår, og her kommer noen flere. Samtidig har jeg plukket noen råd fra boka «Norges humler» av Tor Bollingmo om hva vi kan gjøre for at humlene skal trives i hagen vår og gjøre den viktige jobben med å pollinere blomster og busker.

hagehumle-2Det sier seg nesten selv, men det viktigste er å plante hageblomster som humlene liker godt, for eksempel kornblomst, tyrihjelm, oksetunge, løvemunn og revebjeller. Alle typer erterblomst er også populære.

Velduftende krydderplanter er i tillegg et godt bidrag, blant andrealle typer mynte, lavendel, solsikke, grasløk.

hagehumle-3Og har du en plen med kløver, så er i alle fall humlene glad for det. hvis du absolutt vil prøve å fjerne kløveren, så kan du jo la det stå igjen litt i kantene. Husk at humlene gjør en viktig jobb!

Eller for å si det som Tor Bollingmo gjør i boka si: Glade humler og glade hageeiere er to sider av samme sak.

Jeg er ikke veldig flink til å artsbestemme humler, men jeg tror den på bildene er en lys jordhumle som koser seg med våre mange akeleier.  Til slutt så det ut som om den var se «mett» at den tok «bomba» ned fra blomster. Når det gjelder art, tar jeg  gjerne mot korreksjon fra folk som kan mer om dette enn meg.

hjemmesiden til Det norske hageselskap kan du finne flere tips.

Det finnes også en egen nettside som heter La humla suse

Og du kan like Facebook-siden Summende hager

Per

This entry was posted in Hage and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

