Pelargoniaens mange ansikt og uttrykk

pelargoniumjuli11Pelargoiene er nesten like ulike som alle verdens folkeslag. Noen er små og mørke. Andre er lyse med krøller, og det finnes flere hissige rødtopper. Jeg er ikke av dem som samler systematisk, men det er blitt en del artige planter opp gjennom årene. Noen står i drivhuset, andre på terrassen, og nå var det på tide å ta en runde med kameraet.

pelargoniumjuli12Dette er første gang P. acetosum blomstrer hos oss (bildet over). Blomstene henger på rekke og rad fra en tynn stilk som dingler ned fra potten, og det er flere på gang. Den skal også være god i salat, men jeg har ikke sjekket. Villarten regnes blant dem som er enkle å få til. En annen raring som blomstrer, har lyse, grågrønne blader og små, dyprøde blomster på grensen til det svarte. Jeg er ganske sikker på at det er en P. sidoides, selv om merkepinnen mangler. Kan du hjelpe meg med svaret, så blir jeg glad.

pelargoniumjuli14I den andre enden av fargeskalaen er en av de fineste Graffiti white (over), som går under betegnelsen stjernepelargonium. Den vokser og trives i friluft, og trenger ikke alt for mye omsorg.

pelargoniumjuli1pelargoniumjuli2En kraftig eikepelargonium har begynt å blomstre i disse dager (over). Navnet har den fått på grunn av bladverket, som ligner på det store treet vi har foran huset. I naturen kan P. quercifolium bli en busk på opp mot 1,75 meter. Vår Giant Oak er kjøpt hos Hagemo planter, og den har overvintret greit i krypkjelleren.

pelargoniumjuli6Noen av mine favoritter er pelargoniene med knallfarger. Ikke et stygt ord om de sarte rosa. Dronning Ingrid holder lampesommerfuglen med selskap ute i drivhuset og Shallimar kommer igjen år etter år.

pelargoniumjuli13pelargoniumjuli15pelargoniumjuli5Men det svinger litt mer når Gwen Lewington (over) eller Apache Star  (venstre) har fått fyr på parykken. Så jeg slenger med noen av disse fargeklattene også.pelargoniumjuli4

Skal det være litt dyprød ynde, kan jeg friste med en svenskkjøpt “körsbær” (under). Et mer presist navn fulgte ikke med fra utsalget.pelargoniumjuli10

Tidlig i vår var jeg på leing etter en P.Ardens, og nå er jeg så heldig å ha to som er i god vekst. Da er det bare å vente på blomstene. Noen små pelargoniumstiklinger har jeg også fått av hyggelige hagefolk i Hellas. De er tatt med hjem uten jord, og står nå i hjemmekarantene, så jeg ikke gjør noe dumt.

Foto og tekst: Kari K.

 

 

This entry was posted in Hage, Stueplanter and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

