Representert med Borghild Rud-bilde på nye Prøysen-huset

Jeg fikk litt av en overraskelse da jeg var på jobb på det nye Prøysen-huset i forrige uke. Alle som har illustrert Prøysen er presentert på store veggplakater, og Borghild Rud er presentert med et bilde som jeg tok av henne i forbindelse med en utstilling på Galleri Vikerødegården på Jessnes utenfor Hamar våren eller forsommeren 1985.

BorghildRud-1Bildet over er skannet fra negativ-arkivet mitt.

Hun var veldig hyggelig, og jeg kjøpte en tegning av henne til en veldig gunstig pris mot at hun fikk en del av bildene jeg tok av henne. Hvordan dette bildet er havnet på Prøysen-huset vet jeg ikke, men de har kanskje fått det av familien hennes.

Litteraturapp , museumsapp , PrøysenvandringDet nye Prøysen-huset er blitt virkelig flott, og det var hyggelig å finne igjen bildet mitt der.

Borghild Rud er for øvrig en av aller best kjente Prøysen-illustratørene. Hun illustrerte alle  lørdagsstubbene som han skrev til Arbeiderbladet på lørdager, så nær som én. Med andre ord 752 illustrasjoner til 753 stubber.

Hun og Prøysen hadde god kjemi, og hadde et livslangt vennskap. Hvis du klikker på bildet av plakaten, kan du lese mer om henne og hennes kunst.

Per

This entry was posted in Foto and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Representert med Borghild Rud-bilde på nye Prøysen-huset

Leave a Reply

