Kortgått mat: Stikkelsbærpai med marengs og vaniljekrem

stikkelsbær I hagen vår har vi en stikkelsbærbusk, og nå har den vært så tettpakket med blå, saftige bær at den sleper greinene langs bakken. Da var det jo bare å forsyne seg.

5Ripsen har tidligere vært sett på som traust, men den har nå fått sin renessanse på de trendy matfatene. Nå synes jeg stikkelsbærene fortjener å komme til heder og ære, selv om de har navnet mot seg. Smaken er både søt og lett syrlig, og noe av det aller beste er å plukke bærene rett i magen.

stikkelsbærpai3Her er det så rikelig at jeg fant ut at jeg ville lage pai. Du kan helt sikkert gjøre det mye enklere enn dette, men det hender jeg er i det oppfinnsomme hjørnet. Det skal også sies at stikkelsbærbærene kan bli ganske skarpe på smaken hvis de ikke får med seg litt søtt og mildt tilbehør.

I utgangspunktet plukket jeg en liter godt modne bær og gjorde dem rent. Så fikk de følge av  3 dl vaniljekrem og marengs av to eggehviter, som fyll i paien.

stikkelsbærpai2Paideig: Denne gangen laget jeg en av det søte slaget, som også passer bra til rabarbra, rips og annet friskt og syrlig. Du trenger: 250 g hvetemel, 200 g smør, 90 g melis 1 egg, pluss litt mel til å bake ut. Bland det tørre i en kjøkkenmaskin eller for hånd og rør i egget til slutt. La deigen stå kaldt i kjøleskap minst en halv time. Kle en paiform med tre fjerdedeler av deigen, og prikk bunnen med en gaffel. Jeg strødde over et tynt lag med havregryn. Det absorberer væske som siver ut av bærene. Forstek midt i ovnen ved 180 gader i ti minutter.

Fyll paibunnen med 3 dl vaniljekrem, kjøpt, halvfabrikata eller laget fra bunnen. Fordel 1 l stikkelsbær over. Nå kan du kjelve ut resten av deigen og trille ut striper til gitter med et bakehjul. I annenhver rute fylte jeg marengsmasse stivpisket av 2 eggehviter og 1 dl sukker. Med en sprøytepose får du fine topper.

Paien skal så inn midt i ovnen ved 180 grader i ca. 35 minutter. Følg med så marengsen ikke blir brent.stikkelsbærpai

Og som vi sier hjemme hos oss: Det blir aldri feil med litt vanlijeis til.

Kari K.

 

 

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

