Kortgått mat: Auberginene er et nytt bekjentskap i hagen

auberginblomstAuberginen har rykte på seg for å være både sær og rar å dyrke her oppe i kalde nord. Det er nok derfor jeg ikke har forsøkt før i år. Da kjøpte jeg noen frø av sorten “Black Beauty”, som jeg sådde inne i månedskiftet mars/april, satte planene først ute i drivhuset og så opp på terrassen. Litt utpå sommeren kom de dekorative, lilla og hvite blomstene, og så dro vi på ferie.

auberginer1Plantene holdt seg grønne og frodige gjennom de varme sommerukene, og det hadde gått en stund før jeg la merke til de dypt fiolette fruktene – eller  grønnsakene om du vil. Nå skulle jeg sikkert ha fortalt at jeg har gjort en haug med fiksfaks. Sannheten er at auberginene står i jord blandet med kukompost og har fått litt organisk gjødsel og nok vann. Synker temperaturen mer om natten, vurderer jeg å bære pottene inn i drivhuset igjen. Men det er ikke så lenge for de er spiseklare.

Auberginene har fått tilnavnet The Mad Apple, da de er giftige som rå. Avlingen her blir ikke stor, så vi før pønske ut noe riktig godt vi kan bruke de svarte sjønnhetene til, når den tid kommer.

Kari K.

 

This entry was posted in Hage, Kortgått mat and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Kortgått mat: Auberginene er et nytt bekjentskap i hagen

  1. Inger Marie says:

    Hei Kari:)
    Auberginer..leste jeg om i et hageblad her i sommer…ble fristet til å prøve,og nå når du viser disse MÅ jeg bare så neste år:)
    Herligt:))

Leave a Reply

