Grand Staircase-Escalante: Vakre fjell og trange kløfter

GD-E-2På rundturen vår i flere av USAs nasjonalparker har vi vært høyt oppe og langt nede – bokstavelig talt. Vi har vært over 3000 meter i Yosemite og nede på minus 86 meter i DeathValley. Men nå skal det handle om å bevege seg nede i trange kløfter, eller nærmere bestemt turen gjennom Willis Creek i Grand Staircase-Escalante.

escalante6Denne 8000 kvadratkilomter store nasjonalparken består , som navnet sier, av trappeliknende platåer, og er ikke minst kjent for sine trange kløfter. Noen av de aller mest spektakulære kan være så dype som 30 meter og bare en drøy meter bred.

GD-E-3For å komme ned i noen av dem må du noe klatreferdigher og ha med deg tau. Men slik er det ikke i Willis Creek, som er en forholdsvis «snill» kløft og regnet som en rute med moderat vanskelighetsgrad.

ecalante3Først måtte vi imidlertid komme oss dit. Siden det hadde regnet heftig noen dager før, var vi usikre på hva slags forfatning veien ville være i. Dette er nemlig en av USAs minst besøkte nasjonalparker, og her er det ikke anlagt brede asfaltveier og tydelige stier, slik som i mange andre områder.

Escalante2Vi kjørte en tolvseters van, og underveis til startstedet for gåturen satt vi nærmest på tuppen av setet og ville «hjelpe» Michelle fram gjennom løsgrus, krappe svinger og bratte motbakker. Michell er – for ikke å forvirre – navnet vi sammen med guiden og sjåføren Marie hadde gitt bilen vår.

Vi kom fram, men det var bare så vidt et par ganger, der vi alle stønnet i kor: Come on, Michelle!

GD-E-5Vel framme kunne vi snøre på oss gåstøvlene og undre oss hvordan mange titalls millioner år har formet dette særegne landskapet av forstenet sand og trange kløfter, og fascineres over nyansene i rosa, gråhvit, rødaktig og sjokolade. Det er vanskelig å yte disse formene og fargene full rettferdighet med kameraet, mens vi har forsøkt så godt vi kan.

GD-E-4Landskapet var en opplevelse i seg selv, men et par av deltakerne i gruppen som gikk inn i kløften før oss fikk med seg en annet opplevelse som virkelig krydret turen, siden den endte godt.

escalanteAnne Grethe hørte plutselig at det raslet, og oppdaget en klapperslange bare et par meter unna. Hun skvatt tilbake, og da benyttet slangen muligeten til å stikke unna, men Anne Grethe hadde åndsnærværelse nok til å få tatt en bilde av dem.

Og den smilte til henne – med åpen kjeft og store tenner!

På forhånd hadde vi snakket litt om klapperslanger, som det finnes en god del av både her i Willis Creek og i Bryce som vi skrev om for noen dager siden. Nede i Grand Canyon, som vi kommer tilbake til senere, er det også godt med klapperslanger.

escalante1escalante4Derfor ble vi flere ganger under turen oppfordret til å være årvåkne, og ikke putte hendene inn i hulrom vi ikke kunne se inni, og væreforsiktig når vi tråkket over større steiner eller satte oss på en stein. Klapperslanger er svært giftige, men heldigvis ikke veldig aggressive. Den angriper bare når den føler seg truet og vil forsvare seg. Ifølge Jimmy, hovedguiden vår, er det mest mennesker med promille, som får det for seg at de skal plukke den opp, som blir bitt av klapperslanger.

Vi så ingen på hele turen, og det var i grunnen like greit. Det hadde vært spennende å se en klapperslange, men bare på komfortabel avstand. Vi var enige om at heller ville la være å se en slange enn å plutselig se den alt for nært.

escalantefjellPå hjemturen til Tropic, der vi hadde to overnattinger, stoppet vi og beundret Pink Cliffs som ligger mellom Willis Creek og det lille tettstedet.

Per og Kari

This entry was posted in Foto, Reise. Bookmark the permalink.

9 Responses to Grand Staircase-Escalante: Vakre fjell og trange kløfter

1. Takk for et flott reisebrev, blandt maaaange andre innlegg i den perionen jeg har fulgt dere.
    Ønsker og berømme den gode skrivekunsten samt de flotte fotografiene som blir presentert.
    Lykke til videre med skriving og den gode fotograferingen:-)

2. Flott, Kari og Per, men gi oss et kart over hvor derr har vært.

3. Karina says:

Hei på dere!

Slutter aldri å imponeres over bloggen deres!❤
    Dere er helt rå!!!😀
    Takk for "turen"!

Stor klem!

4. Sabrina says:

Okay, even though I don’t understand a word (and hope that you do nevertheless), it seems like you had a pretty cool adventure there! Keep travelling and have a nice day🙂