Søndagsoppvisningen til fuglene ved Østensjøvannet

østensjø1 Østensjøvannet sør i Oslo er kjent som et fugleeldorado, og spesielt om våren og høsten er det et yrende liv. Da silregnet hadde gitt seg og sola kikket frem i går ettermiddag, la vi kameraene i baksetet på gamlebilen og tok en liten tur.

østensjø2Når du åpner bildøra på parkeringsplassen, er det bare å følge lydene fra kvitring, kvekking og gakking. Du trenger ikke ha god greie på fugler for å ha glede av det yrende livet. Nå er det Kari som skriver, og jeg må skjerpe meg for å se forskjell på “vadefugler og badefugler”. Og neste gang skal jeg ta med både en fuglebok og en god kikkert. Det vil garntert komme til nytte.

 

østensjø3Per har lenge kost seg med å ta bilde av fugler, og legger listen litt høyere enn å ta et godt portrett. Så mens han fokuserte på å fange bevegelse og fugler i flukt, var jeg godt fornøyd med å trykke på utløseren når de slo ut med vingene, fant seg litt mat eller svømte vakkert i solnedgangen. Grågåsa til høyre er jo staselig når den velsigner hele den kvekkende forsamlingen.
østensjø

østensjø4Lurer du litt på hvorfor jeg har tatt med bildet av den lille anda, så er det bare en forklaring. Du ser vel glimtet i øyet. Den har skrudd på fotosjarmen.

Da overlater jeg ordet til Per.

Østensjøvannet-1Jeg har mange ganger latt meg imponere over fotografer som klarer å fange fuglenes bevegelser og gi bildet inntrykk av fart. Så i tillegg til å ta bilder av fugler i flukt, ble langsom lukkertid og panorering mitt lille prosjekt. Over kan du se et eksempel på hva jeg endte med.

Østensjøvannet-3I tillegg til disse tre kanadagjessene som går inn for landing.

Østensjøvannet-4Et stykke ute på vannet satt også fire storskarver på hver sin trepåle, og dette var det flere forbipasserende som kommenterte, siden skarven egentlig hekker lengre nord og langs kysten.

Men ut fra hva vi sjekket opp i etterkant, blir skarv rett som det er observert ved Østensjøvannet.

 

Østensjøvannet-2Til slutt syntes jeg det var på sin plass å få med litt av høsten gyllengule farge på et av bildene. Vi er jo tross alt snart midt i oktober.

Kari og Per

This entry was posted in Foto, Ut i naturen and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

