Den mishandlede novemberkaktusen flyr med rosa vinger

julekaktusJulekaktus eller novemberkaktus? Jeg har slitt med å forstå forskjellen, og nå skjønner jeg hvorfor. Det er den samme planten. Ofte starter blomstringen et par måneder før jul, og så holder den det gående.

julekaktus2Vi jar jo lært at planter skal ha godt stell for å trives. Men jeg skal innrømme at denne stakkaren har måttet lide seg gjennom tøffe tider. I sommer har den stått ute, og under tørkeperioden i juli hadde den lite å klage på. Men så har regnet pøst opp i potta utover høsten, og den kom ikke inn før frosten nappet den i bladene. Da viste det seg at alle endene var tettpakket med blomsterknopper, og nå har de første spruget ut.

Blomstene er supergrasiøse, og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om de minner mest om en ballettdanser eller en fugl i flukt. Så nå er det bare å nyte synet fram mot jul. Om vinteren har denne kaktusen stått både varm og halvmørkt, så her kan du lese hvordan det egentlig skal gjøres.

Novemberkaktus

Denne er i alle fall ikke av det vanskelige slaget.

Foto: Kari K.

 

This entry was posted in Foto, Hage, Stueplanter and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

