Pelargonien var til min overraskelse en P. Cortusina

pelagroniumcortusinaDet har stått en strantete pelargonium i vinduskarmen som jeg ikke har brydd meg så mye om. Jeg har tatt den for å være en avlegger en av P. Gibbosum, og der har jeg en frodig morplante, som har hatt mange blomster denne sommeren. Denne har de samme kulete leddene . For en stund siden vokste det fram en knopp i toppen på staken som står inne, og jeg var sikker på at blomstene ville bli gule, som hos opphavet.

Overraskelsen var derfor stor da det åpenbarte seg en purpurfarget klase med små sjarmtroll. Da jeg så litt bedre etter på merkepinnen står det også P. Cortusina, og jeg er ganske sikker på at jeg kjøpte den hosAnne og Guro i vår. Når jeg leter litt rundt står det at det er en hybrid av ukjent opprinnelse, og det kan være en krysning mellom P. Gibbosum og P. Cortusifolium. Den har sine røtter fra det sørlige Afrik, som så mange andre pelargonier.

Kari K.

This entry was posted in Hage, Stueplanter, Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

