Kortgått mat: Det var ikke så vanskelig å dyrke egen ingefær

ingefær1Det ga en følelse av luksus å kunne skjære over sin eller første selvdyrkede ingefær. Kniven gled gjennom det faste, fine krydderet og det spredde seg en frisk lukt fra saften som la seg på overflaten av de tynne skivene.

Drivhuset-1Jeg hadde hørt at det ikke skulle være så vanskelig, så på forsommeren tok jeg noen knoller av ingefær jeg hadde i kjøleskapet, la i bunnen av ei vid blomsterpotte, dekket til med god matjord og vannet. Det skjedde ingen ting, så til slutt gravde jeg opp restene, som viste seg å ha råtnet. Da gikk jeg til innkjøp av den fineste økologiske ingefæren jeg fant i matbutikken, delte den i to og gjentok prosessen.

Pottene sto i drivhuset og det tok ikke så lang tid før det kom opp lange, grønne skudd. Det ene ble spist av en kålsommerfugllarve før jeg rakk i angripe, mens det andre klarte seg fint. Det er denne ingefæren jeg nå har høstet. Og jeg regner med at den hadde blitt større, hvis jeg hadde kommet igang tidligere, så nå gleder jeg meg alt til neste vår.

ingefær2Denne førstesorteringen av en praktfull ingefær, sett med hobbygartnerens øyne, kan ikke skusles bort i ei gryte med alt mulig annet. En bit skal sette smak på sukkerlaken til julens englelapskaus, sammen med vaniljestang og en kanelstang. En bit er havnet i den himmelske fruktkaken, og den siste skal jeg lage meg en stor kopp te av.

Kari K.

This entry was posted in Advent, Jul, Kortgått mat. Bookmark the permalink.

6 Responses to Kortgått mat: Det var ikke så vanskelig å dyrke egen ingefær

  1. Inger Marie says:

    Herlig!!
    Jeg prøvde også dette i sommer men kom litt for sent igang til at det ble noe avling.
    Jeg leste at ingefær skulle ligge så vidt nedi jorden….og at knollen kunne overvinter tørt og kjølig.
    Så dette prøver jeg nå,så får jeg se om jeg er like heldig som deg:))

  2. Siden jeg bor rett ved dere hadde det vært spennende å høre hvor du fikk tak i denne gode knollen? Her i huset spiser vi mengder av ingefær så dette har jeg lyst til å prøve.
    Så du har den altså i potte hele sesongen igjennom?

    Dette gleder jeg meg til å sette igang med!

    • perogkari says:

      Hei! Jeg kjøpte en knoll med økologisk ingefær på Ultre i Ski. Den så sunn og frisk ut og jeg delte den og satte en bitene i store plastpotter. Tror det er lurt å vente til litt ut påvåren før du forsøker deg. Jeg kom sent igang i fjor, så den ble ikke så stor. Har ikke forsøkt på friland.

  3. Pingback: Kjøkkenhage med noe nytt: Det er ikke så vanskelig å dyrke ingefær | perogkari

  4. Pingback: Ingefæren vår er høstet til jul | perogkari

Leave a Reply

