Rabarbra, persille og mynte er sikre vårtegn i kjøkkenhagen

rabarbravårRabarbraen svikter aldri. Hvis jeg bare hadde hatt fire kvadratmeter å bruke til en permanent kjøkkenhage, ville den ha vært garantert halve plassen.

Første tegnet på at rabarbaen kommer, er at det ser ut som det har gravd seg ned noen hagegnomer, der bare toppen av lua stikker opp. Jeg blir alltid overrasket over den intenst rosa fargen, som lyser mellom de vinterråtne bladene. Nå vil det skje endringer dag for dag, og som en ekte rabarbra-ambassadør, skal jeg komme tilbake med flere oppskrifter når den tid kommer.

Her har du en samling rabarbraoppskrifter

persilleI avdelingen med urter begynner det også å røre på seg. Jeg sådde persille inne i fjor vår og plantet ut. Den har nå utviklet seg fint og kommer med mange skudd. Persille er toårig, så det vil nok være lurt å så litt i sommer også.

Mynte er som regel ikke av det beskjedne slaget. Den kan både frøså seg og spre seg ved utrøpere, så mange kvier seg for å ha den i hagen. Jeg kan ikke bli annet enn glad når jeg ser de grønne, frodige vårskuddene og pleier å høste hardt. Nå går det meste fersk til te, og den er også fin å tørke i teblandinger. Har du mynte i ei potte, er den enklere å holde styr på. Jeg har også god erfaring med elpemyne og ananasmynte. De har en fin og fruktig smak både til te, gele og desserter og de er ikke så vanskelige å holde styr på.myntevår

Tekst og foto: Kari K.

 

This entry was posted in Hage, Kjøkkenhage for nybegynnere and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

