Dette gleder jeg meg til på Hagemessen 2015

Til helgen er det klart for Hagemessen 2015 på Lillestrøm. Dørene åpnes  12:00 fredag, og det er siste mulighet når klokken drar seg mot 18:00 søndag.

hagemesse1Hvert år gleder jeg meg. Ikke fordi jeg er interessert i alt som finnes i de store hallene, men for å gå på skattejakt og lete etter overraskelsene. For to år siden så jeg etter drivhus. Det var en stor og seriøs oppgave. Andre ganger vil jeg bare vite mer om pelargonier eller finne ut hvordan vi skal få humlene til å trives best mulig i hagen. På vandringen er det alltid noe fint å se. For selv om vi ikke har planer om en flott hagedam med glinsende karpefisker, koster det ingen ting å nyte synet. Bildene er fra fjorårets messe.

Vi liker å ha en liten plan med hvorfor vi drar og det kan være lurt å kikke gjennom utstillerlisten på forhånd for å skaffe seg en oversikt. Et lite prosjekt for sommeren er å få på plass et fuglebad omkranset av stein og litt beplantning. Og etter en runde på Hagemessen, regner vi med å ha blitt litt klokere. Der er også Norsk ornitologisk forening på plass, med sin fagkunnskap om de fjærkledde.

hagemessen2Designerhagene vekker alltid nysgjerrighet. Og i år frister arrangørene med seks, i ulike stiler. Elevene fra Vea fagskole for gartnere og blomsterdekoratører pleier alltid å sette farge på arrangementet, og i år har de bygget en bakgårdshage der du kan komme innom på festen. Selv om du ikke har tenkt å kopiere disse hagene, er det  ideer å hente.

Jeg har også lyst til å komme med et lite hint til enkelte av utstillerne. For to år siden hadde jeg solgt et småbruk og skulle skaffe meg et drivhus, så det trengte ikke være av de aller billigste. Systematisk gikk jeg fra stand til stand med noen spørsmål jeg gjerne ville ha svar på før jeg tok et valg. Men et par steder var det selgere som bare jattet litt og dyttet til meg en brosjyre, selv om jeg ventet pent til de ble ledige. Det var alltid en mann i nærheten som de vurderte som en viktigere kunde. Synd for dem.

I år blir det nok mer småhandel. Jeg må helt klart innom Corines tomater, Hagemo og flere av de litt mindre utsalgene. Det blir alltid en god prat hos Hagegal, mens Per nok kommer til å stikke hodet innom hos Fuksiaforeningen. Og underveis på vandringen dukker det helt sikkert opp fristelser, selv om vi ikke skal ha et mål med belegningsstein.

Kari K.

 

 

This entry was posted in Hage and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

