Hagemessen 2015: Trendene strekker seg fra mat til magnolia

hagemesse15Det snodigste vi kom hjem med fra Hagemessen på Lillestrøm lørdag var en stor, flat pakke som inneholder er ståltrådgitter. Det skal forvandles til en steinkrusedull, med planter i midten. Og for en gang skyld kan jeg si at det var ikke jeg som fant det på. Per pleier å holde seg litt på avstand når jeg sjekker utsalg for utsalg, men denne gangen var det han som slo til. Det skal sies at jeg fikk salgsdamen litt ut av fatning da jeg spurte fra sidelinjen om Per hadde husket å kjøpe med stein også. Men når sant skal sier er det all småsteinen etter byggingen av drivhuset, vi skal kvitte oss med i krusedullen.hagemesse415

hagemesse315Hva er så hagetrendene 2015. Så langt jeg kan se er de delte. Shabby-chic-stilen er i ferd med å blekne, men holder du litt tak i grunnlaget, bygger på med gress, strå, eføy og andre grønne planter så holder det fortsatt. Som jeg tidligere har sagt, synes jeg ofte den regiserte harmonien i hagen kan tippe over til å bli kjedelig.

Rosa og lilla er for all del farger i sommerhagen 2015, selv om jeg ikke hører så godt på det øret. Et alternativ kan være å plante fint gress og keiserkroner mellom. For meg personlig passer det perfekt at tagetes er i ferd med å bli en trendblomst. Jeg har bokser fulle av egne frø fra i fjor og gleder meg til de flammer opp utpå høsten.

hagemesse515Da vi satt i gangen på messen og tok oss en is, utbrøt Per: “Har du sett magnoliavandringen?” I trillevogn etter trillevogn stakk det opp blomster på bare stammer. Mange hadde også selskap av klematis eller vinstokker.

Råd for å lykkes med magnolia

Elevene og lærerne fra gartnerskolen på Vea pleier være både treffsikre og lekne. En bakgårdshage med matplanter, ranunkler i blikkbokser og noen møbler fra loppemarked, så er du der. Det er også dem som har stått for strå og ranunkler i den rosa buketten over.

hagemesse615Det er ingen tvil om at kjøkkenhagen har gjort sin rennesanse. Da jeg spurte litt tilfeldig et par steder om de hadde noen spennende planter, ble jeg ved to anledninger anbefalt ulike typer grønnkål. Nå har jeg så det holder i drivhuset, så det ble to nye tomatsorter fra Corines, i tillegg til dem jeg har sådd. Jordbærmynte er også et nytt bekjentskap, som fikk være med hjem. I dag har jeg pottet om de nye innkjøpene. Flertallet er små rarieteter, men den jeg har aller størst tro på er pelargonien Patricia Andrea, som har en morplante som er så stor at den har vunnet konkurranser, ble jeg fortalt.

Kari K.

 

This entry was posted in Hage and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

