Frizzle Sizzle og andre pussige planter i vinduskarmen

Fizzleplante Jeg ble først sjarmert av krøllene, for jeg har aldri sett en potteplante tidligere med slike korketrekkere ved ørene. Navnet var også pussig. Frizzle Sizzle, eller albuca spiralis, som den heter på latin. Det er ikke ofte jeg kjøper stueplanter, for vinduskarmene er opptatt av vårens selvsådde småtassser. Men denne klarte jeg ikke motstå.

Potteplante1Frizzle Sizzle er en ørkenplante fra Sør Afrika, og skal behandles deretter. Den kan gjerne settes ut når faren for frost er over, og nå kan jeg også glede meg over at det kommer en blomsterknopp i toppen.  Så da er det bre å vente.

Den andre raringen står i kjøkkenvinduet. Det vil si at dette var i utgangspunktet en enslig tigeraloevera (aloe variegata), som jeg kjøpte under vårtreffet i botanisk hage for to år siden. Det gledelige er at den nå kommer med sin første blomst. Men så var det den merkelige kransen rundt. I fjor sommer strakk det seg en lang, tynn plante opp av potten. Til slutt klarte den ikke å holde seg oppreist, og nå kommer det forgreninger også. Men jeg aner ikke hva det er jeg har fått med på kjøpet.AloeVariegata

Kari K.

This entry was posted in Stueplanter and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Frizzle Sizzle og andre pussige planter i vinduskarmen

  1. Pingback: Alle plantene er ute av krypkjelleren | perogkari

Leave a Reply

