Den svarteste og den blideste av pelargoniene

pelargoniumsvartPelargonien Springfield Black (over) er i ferd med å springe ut i drivhuset, og dette er den svarteste blomsten jeg noen gang har sett i denne familien. Den er myk som fløyel, og bladene er lysegrønne og lodne. Dette er en engelsk pelargonium, og jeg håper at den skal vokse seg stor og kraftig.

pelargoniummai15En av de andre pelargoniene som nå åpner blomstene er av det helt motsatte slaget. Mexican Sage er så blid og frisk i fargen at den får mange andre til å blekne. Dette skal bli en stor plante med lukt av aprikos.

Jeg liker også noen av de knallrøde pelargoniene. Den under er et arvegods etter mor, som jeg ikke aner navnet på, men den kommer fint etter noen måneder i krypkjelleren. Hvert år overvintrer jeg mange i stummende mørke.

pelargoniumarvNår det gjelder Black Rose (helt nederst) er jeg ikke sikker på om jeg liker blomstene eller bladene best, men jeg tror det må bli det siste. Bladene er mørkt burgunderbrune med en klar, grønn kant rundt det hele. Temperaturen har gått ned mot null her flere ganger den siste uka, så alle pelargoniene står fortsatt i drivhuset. Til 17. mai har jeg kjøpt to fine Ville de Paris. Dette er en hengepelargonium med en dyprød nasjonalfarge.

perlargoniablackrose

Tekst og foto: Kari K.

This entry was posted in Hage, Stueplanter and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Den svarteste og den blideste av pelargoniene

  1. connie leira says:

    så nydelige:) jeg tok med en stikling av en svart fra en ferie en gang,den røtte seg og spirte,men desverre mistet jeg den før den rakk å vokse,krysser fingrane for att du lykkes med din skjønnhet

Leave a Reply

